De man achterin de klas

De man achterin de klas met het schrijfblok. Spannend!

  • Wat zou hij allemaal opschrijven?
  • Wat vindt hij van wat ik doe?
  • Zou hij echt wel zien wat het probleem is?
  • Zou Tom vandaag wel dat gedrag laten zien waar we zo vaak tegenaan lopen?

Tja, observaties zijn niet te voorkomen om zicht te krijgen op het functioneren van een klas of bepaalde leerlingen in die klas.

  • De sfeer ervaren.
  • De signalen ontdekken die leerlingen uitzenden.
  • De interactie tussen leerkracht en klas verkennen.
  • Bewondering hebben voor de inzet van collega’s.

Het kan niet zonder dat ik in de klas mag kijken.

Meestal probeer ik er wat eerder te zijn om alvast even contact te maken. “Vind je het spannend dat ik in de klas kom kijken?” Het antwoord is vaak ‘ja’ of een minder directe variant daarvan.

Er even over praten helpt. Ik leg uit waar ik naar kijk en benoemen dat ik na afloop graag samen met de leerkracht check of ik de goede dingen en de dingen goed gezien heb.

Want dat is wat je als leerkracht wil.

  • Je maakt zoveel afwegingen terwijl je bezig bent.
  • Je ziet meer dan ik soms denk dat je ziet.
  • De dingen gaan juist als ik er ben vaak net anders dan normaal …

Je staat open voor iemand die meekijkt en meedenkt. Maar je wil dat ik wel goed begrijp hoe het voelt om in jouw schoenen te staan.

Achterin de klas zie je andere dingen dan voorin. Je hoeft niet én les te geven én tegelijk op zoveel andere dingen te letten.

Schrijven doe ik omdat ik dingen goed wil onthouden en tussendoor wil ordenen. Hoeveel ik schrijf zegt niets over of het ‘goed of fout’ gaat.

Ik zie ook veel níet. En weten doe ik op zo’n moment vaak nog veel minder. Mijn waarneming is een momentopname. Te snelle conclusies zijn niet helpend. Ik kijk uit naar het gesprek met de leerkracht, om mijn waarnemingen te kunnen delen, aan te vullen, te verhelderen. Vooral door te luisteren ontstaat de juiste bedding voor tips en feedback.

Ik gun die blik van achter uit de klas aan iedere leerkracht.

  • Ervaren wat de leerlingen ervaren op andere plekken in je lokaal.
  • Andere dingen zien van de interactie tussen leerlingen.
  • Beter zien welke signalen een leerling uitzendt.

Werk je samen met een duo-collega? Ga eens bij elkaar kijken. Wat doen we anders of hetzelfde? Hoe kunnen we nog meer samenwerken om de leeromgeving effectiever en veiliger te maken?

Bekijk het eens vanaf de andere kant.