Leeropbrengsten SO-gedrag
11 december 2025 
in Visie

Leeropbrengsten SO-gedrag

Onlangs mocht ik bij Rehoboth Onderwijs en zorg in Barneveld mijn onderzoek presenteren rondom het vergroten van leeropbrengsten in het SO-gedrag.

Het inspireerde me om met deze collega’s (zo voelt het voor mij nog steeds 😊) in gesprek te zijn en hun passie en inzet voor deze leerlingen van nabij mee te maken, zowel in de klas als ook bij de doordenking van deze thematiek.

Voor mij zijn leeropbrengsten bij de hoofdvakken nooit een doel op zichzelf. Veel leerlingen ervaren druk vanuit school, instanties of thuis om vooral “hoog” te presteren en lijden daaraan. Maar voorbereiding op burgerschap en persoonlijke groei in wat er écht toe doet in dit leven, laat zich niet vangen in Cito-scores.

Tegelijkertijd hebben we als onderwijsprofessionals wél de verantwoordelijkheid om leerkansen te benutten en leerlingen kennis en vaardigheden mee te geven die hen verder helpen.

In mijn presentatie lag de focus op mechanismen die invloed hebben op de kansen voor onderwijs, specifiek bij scholen die op het grensvlak van onderwijs en zorg opereren. Waar liggen risico’s, waar juist kansen? Juist ín de klas hebben wij als leerkrachten (en onderwijsondersteuners) hierop directe invloed.

Onderwerpen die o.a. voorbijkwamen:

  • Het bevorderen van zelfstandigheid, motivatie en veiligheid
  • Leidinggeven op een manier die autonomie ondersteunt
  • Didactiek en betekenisvol onderwijs
  • Uniformiteit versus professionele ruimte
  • Inzicht in de behoeften van leerlingen met complexere zorgvragen
  • De balans tussen het individu en de groep

Al met al een waardevolle middag met betrokken professionals.

Over de schrijver
Geboren in 1973. Getrouwd met Colinda. Vader van vijf kinderen. Woonplaats Gouda. Christen. Begeleider en docent bij Kei in de klas. Hobby’s: muziek maken, het verzamelen van stenen en fossielen, outdoor-activiteiten met kinderen en tieners.
Reactie plaatsen