- Ik wil graag bezig zijn met dingen die me interesseren
- Ik heb eerst ruimte nodig om zelf te ontdekken, niet steeds uitleg
- Ik wil terug naar plekken waar ik eerder iets heb geleerd, om het opnieuw te beleven
- Ik krijg antwoorden, maar blijf ook nieuwe vragen stellen
- Ik wil dingen zelf uitproberen, ook als het kan mislukken
- Ik vind het leuk om iets na te doen en het daarna meer van mezelf te maken
- Ik word soms gefrustreerd als het niet lukt, maar ik wil toch doorgaan
- Ik probeer iets zonder dat ik al weet waar ik ga uitkomen
- Ik verbind wat ik leer met iets wat ik al weet of heb meegemaakt
- Ik wil het graag met anderen delen als ik iets heb ontdekt
- Ik leer met mijn ogen, handen, oren en soms met mijn hele lichaam
- Ik test of iets echt klopt, in plaats van het zomaar te geloven
- Ik wijk af van de opdracht als ik iets belangrijkers ontdek
- Ik wil weten waarom iets nuttig is om te leren
- Ik vergeet de tijd als iets me boeit en wil ik graag doorgaan
DÍT ZIJN JOUW LEERLINGEN
Niet alleen de HB-ers, maar allemaal. Mits ze niet door ‘omstandigheden’ hun energie met andere processen moeten delen.
Universele kenmerken van exploratiedrang.
Kinderen leren niet ondanks, maar dankzij hun nieuwsgierigheid. Mits ze daarvoor ook de ruimte krijgen. Het is goed mogelijk dat we onbedoeld hun leerproces belemmeren.
Daar sta je dan, met je strak ingeplande lesrooster, voorgevormde lesstof, doordachte leerlijnen en te weinig tijd om van bepaalde lessen iets extra’s te maken.
Als leerkracht in hart en nieren weet je dat er meer te halen valt.
- meer kennis vanuit de materie.
- meer motivatie van leerlingen voor de lesstof
- meer ruimte voor leerlingen met uiteenlopende leerstijlen
De oorzaak voor afleiding, weerstand of eigenwijsheid kan heel goed te maken hebben met een leerbehoefte die geen ruimte krijgen.
De oplossing zit niet primair in tijdsmanagement of een andere verdeling van de leerstof. Het is ook prima en slim om de rijkdom aan materialen en didactische inzichten te benutten.
Goed onderwijs begint echter niet bij perfecte lesstof, maar bij een volwassene die het lef heeft zelf leerling te blijven. Leerlingen hebben niet alleen een vertegenwoordiger van de lesstof nodig, maar vooral een gids.
The magic tip: gun jezelf als leerkracht regelmatig de ruimte om als een kind geboeid en geraakt te worden door de materie. Momenten van verdieping, experiment, verwondering. Hierdoor kun je beter levelen met de leerbehoeften van je leerlingen.
Nog meer direct inzetbare tips:
- Begin je les met een vraag in plaats van met uitleg
- Laat ruimte voor ‘afwijkende’ vragen voordat je verdergaat met de kernopdracht
- Plan een wekelijks moment waarin ervaren belangrijker is dan presteren
- Stimuleer leerlingen om zelf iets te proberen, fouten te maken en daarvan te leren.
- Moedig het delen van ontdekkingen aan, zodat kennis sociaal en betekenisvol wordt.






