Dicht(er)bij

Leerlingen die zich wat minder makkelijk voegen in het groepsgebeuren of leerlingen met moeilijk (verstaanbaar) gedrag… Zo af en toe schuift er weer een aan in jouw klas... Je zoekt uiteraard naar mogelijkheden om het voor al je leerlingen en jezelf fijn en werkbaar te houden. Het woord ‘dichtbij’ speelt een belangrijke rol in dit alles en is een belangrijke sleutel voor datgene wat jij met je leerlingen kunt bereiken.

  • Leerlingen kunnen door wat ze zeggen of doen dichtbij jouw persoonlijke grenzen komen (ook fysiek) of daar zelfs overheen gaan.
  • Het is belangrijk om nare ervaringen die je in het contact met een leerling meemaakt niet weg te stoppen, maar dichtbij je gevoel te blijven en dat te delen in een vertrouwde setting. Zorg op dit punt goed voor jezelf.
  • In het contact tussen jou en je leerlingen spelen actie en reactie een grote rol. Dichtbij jezelf komen betekent ook weten hoe je in elkaar steekt en jezelf afvragen waarom je in bepaalde situaties zo op een leerling reageert en wat het effect van jouw gedrag is. 
  • Het willen vergroten van de afstand tussen jou en een leerling die dichtbij je grenzen komt, is een natuurlijke en ook begrijpelijke reactie. Wil je echter beschikbaar zijn voor deze leerling, wat beroepshalve ook je taak is, ga dan de uitdaging aan om dichtbij hem of haar te blijven. Met nabijheid bereik je meer dan met afstand. Zoek punten waarop je verbinding kunt maken.
  • Dichtbij zijn betekent blijven investeren in relatie en voor ogen houden dat iedere leerling in je klas jou nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen.
  • Dichtbij zijn betekent dat je leert begrijpen wat een leerling met zijn of haar gedrag wil zeggen en waarom hij of zij zo functioneert of reageert. Ook 'moeilijke leerlingen' hebben een binnenkant... Leer het gedrag van je leerlingen ‘lezen’.
  • Dichtbij zijn, betekent dat je de leerling benadert op functioneringsniveau en van daaruit verder bouwt. Leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag worden regelmatig overschat. Hoe goed ken je de leerlingen echt?
  • Dichtbij willen zijn is niet in tegensteling met het stellen en handhaven van grenzen. Leiding hebben en nemen geeft duidelijkheid en veiligheid.
  • Blijf ook dichtbij de klas op de momenten dat je een leerling moet bijsturen. Medeleerlingen waarderen het doorgaans dat je handelt en het geeft het rust als je vervolgens ook uitlegt wat je handelen betekent.
  • Leg contact met thuis, zoek de samenwerking en blijf dichtbij de ouders. Vorm samen een front en laat je door alles wat er in en rondom een kind gebeurt niet tegen elkaar uitspelen.
  • Laat situaties die lastig of onwerkbaar zijn niet doormodderen, maar zoek en benut de expertise dichtbij (collega’s, interne begeleiding) en wat verder weg (ambulante hulp, hulpverlening) om leerlingen verder te kunnen helpen.
  • Blijf dichtbij je beroep (leraar) en zorg door je organisatie en via je lessen voor aantrekkelijk onderwijs en een stuk vaart in de dag.

 Je zit er (vast) bovenop, maar ben je ook dichtbij? Durf dicht(er)bij te komen!

Als ik hierin wat voor je kan betekenen, neem dan gerust contact met me op.

Over de schrijver
Geboren in 1973. Getrouwd met Colinda. Vader van vijf kinderen. Woonplaats Gouda. Christen. Coach en docent bij Kei in de klas. Hobby’s: muziek maken, het verzamelen van stenen en fossielen, outdoor-activiteiten met kinderen en tieners.
Reactie plaatsen