Grootschalige aanpak

De laatste dagen van de muskusratten in de Krimpenerwaard lijken te zijn aangebroken. Op mijn fietstocht door de polder tussen Gouderak en Berkenwoude zag ik vandaag maar liefst twaalf busjes staan van muskusrattenbeheer. Een grootschalige aanpak van een groot probleem. Op de foto een paar van de vele vlaggetjes die de rattenvallen in de polder markeren.

M’n gedachten kwamen uit bij een van de klassen waarin ik aan het werk ben rondom groepsdynamiek. Vergeef me de vergelijking; ik ben een beelddenker.😉

De veiligheidsbeleving in deze klas is laag door alles wat er gepasseerd is. Er wordt gebouwd aan herstel, maar dat is nog te pril om te voorkomen dat de groep regelmatig terugglijdt naar de oude (overlevings)modus. Oorzaken en gevolgen blijven elkaar voeden. Het is net als bij de paddenstoelen op de foto die maar uit de grond blijven schieten zolang het ondergrondse netwerk intact blijft.

Deze week hebben we met een team van mensen rondom deze klas een grootschalige aanpak opgesteld om deze groep weer op de rit te krijgen. Geen losstaande interventies meer, maar eenduidig aan de slag met een bepaalde werkwijze. Alle neuzen één kant op. Ik heb al meermalen de kracht hiervan ervaren. Mooi om bij elkaar de passie te ervaren voor deze klas.

Bij de muskusratten is de aanpak erop gericht dat de ratten het onderspit delven. Zo letterlijk zeggen we dat niet als het over kinderen gaat, maar ik schrik soms als ik hoor hoe er op scholen en door ouders wordt gepraat over groepen die ‘flink moeten worden aangepakt’. Als het gedrag de bovengrondse uiting is van een veel groter proces (en dat is het), dan kan het sanctioneren van dat gedrag nooit de oplossing zijn om tot meer veiligheid en een betere groepsdynamiek te komen. Uiteraard horen randafspraken en het stellen van grenzen er helemaal bij, maar niet zonder dat daar begrip en begeleiding aan vooraf zijn gegaan. Bij het beïnvloeden van een verstoorde groepsdynamiek begint het succes bij het samen (er)kennen van de behoeften achter het gedrag, gevolgd door het versterken van alle elementen die het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen vergroten. Een grootschalige aanpak gericht op herleving.  

Gun groepen 'waar al zoveel is geprobeerd maar het toch niet echt geholpen heeft' zo'n aanpak! Ik help je er graag bij.

Over de schrijver
Geboren in 1973. Getrouwd met Colinda. Vader van vijf kinderen. Woonplaats Gouda. Christen. Begeleider en docent bij Kei in de klas. Hobby’s: muziek maken, het verzamelen van stenen en fossielen, outdoor-activiteiten met kinderen en tieners.
Reactie plaatsen