Inclusief onderwijs begint bij jou

Wat keien ons kunnen leren over kinderen

Een klas vol werk

Je herkent het vast wel… die ene leerling die het vaak net even wat anders doet dan de anderen… de stoorzender in de klas… of misschien heb je er wel meerdere in je klas… Wat moet je ermee aan? Hoe kun je toch het geplande programma voor de klas laten doorgaan? Je probeert deze kinderen een stuk extra begeleiding te geven, maar hoe creëer je armslag? Hoe ga je om met de gevoelens die het gedrag van sommige leerlingen bij je los kunnen maken?

Reden genoeg om even door te lezen en te ontdekken wat ik voor jou kan doen.

Keien aan de rand

We hebben het in onderwijsland vaak over inclusief onderwijs, een plek om te leren voor alle kinderen, het liefste dichtbij huis. Eén van de redenen waarom het realiseren hiervan langzaam gaat, is dat we vaak exclusief denken: je hebt de klas én de kinderen die wat minder goed in de klas passen.

Het doet me denken aan de akkers waarop ik vaak zoek naar zwerfkeien. De boeren zijn er altijd blij mee als ik ze meeneem. Sommigen leggen ze zelfs al voor me klaar aan de rand van hun akker. Weg met die lastige keien. Eenmaal gewassen en bestudeerd blijken al die keien echter hun eigen pracht en waarde te hebben. Exclusief, maar tegelijk ook keien buiten hun context.

Bastin geeft les over keien

Leraren met een geheim

Veel kinderen zijn minder makkelijk inpasbaar in ons schoolsysteem, maar toch horen ze er ook helemaal bij. Als we de moeite nemen om te ontdekken wat hen gemaakt heeft tot wie ze zijn, kunnen ze een plek krijgen in ons hart en hebben we een sleutel in handen om met hen verder te gaan.

Ik werkte jarenlang met kinderen die op een andere school verder moesten. Daar zaten ze weer allemaal bij elkaar in klassen. Op hun eigen manier kwamen ze vrijwel allemaal (weer) tot leren en hadden ze een goede tijd op onze school. Niet die extra handen, de kleine klassen of de supergaven van de mensen die er werkten waren het geheim hiervan, maar het begrijpen van deze kinderen vormde de basis. Iedere leerkracht met hart voor kinderen, wat zelfinzicht en doorzettingsvermogen kan hierin groeien en dit toepassen in de klas.

Ervaringen van collega's en ouders

Ik heb Bastin leren kennen als de leerkracht van een van onze pleegkinderen. Bastin observeert de kinderen en ziet wat zij nodig hebben. Dit kan hij op een zeer betrokken en respectvolle manier bieden. Bastin zoekt hierin de samenwerking en is altijd bereikbaar. Hij heeft onze jongen naar zichzelf leren kijken.
Een ouder

Bastin zie ik al jaren met grote passie werken met kinderen die heel specifieke onderwijsbehoeften hebben. Hij neemt kinderen mee in zijn flow en brengt ze via interactie tot nieuwe inzichten. De kinderen voelen zich gezien, gerespecteerd en gewaardeerd in de benadering. De gaven die Bastin heeft, deelt hij graag met zijn collega’s.

Een collega

Keien in de klas

Een aantal kinderen in een klas floreert (wellicht) bij een standaard aanpak, maar een grote groep ook niet. Een echte klas heeft meerdere keien 'aan boord'. Maatwerk leveren is een must. Keien ín de klas vragen daarom ook om keien vóor de klas, leerkrachten die weten waar ze mee bezig zijn en die blijven zoeken naar het beste maatwerk voor hun leerlingen.

Sommige keien zitten niet meer in de klas. Ze zijn ondanks al het maatwerk toch verplaatst naar een andere school waar ze beter geholpen kunnen worden. Ook al kan dat een goede keus zijn, toch willen we ze graag in contact houden met de plek waar ze horen. Ook dat vraagt doordenking en inzet.

Inclusief denken

Er zijn veel factoren die wij niet kunnen beïnvloeden. De toename van kinderen met hechtingsproblematiek, het lerarentekort, de grote werkdruk in het onderwijs… Maar die ene factor die juist cruciaal is, ligt gelukkig binnen handbereik: een leerkracht die kinderen op waarde schat; die geïnteresseerd is in de binnenkant van de keien. Inclusief onderwijs begint bij inclusief denken. Ben jij een collega die graag het geheim hiervan (meer) in de vingers wil krijgen? Dan wil ik graag met je meedenken!

Traject op maat

Vanuit mijn ervaring kan ik scholen en leerkrachten helpen om inclusief onderwijs verder te realiseren, in het bijzonder voor kinderen met ‘moeilijk gedrag’. Niet alleen deze kinderen verdienen een kans om veiligheid te ervaren en tot leren te komen, maar ook de meester of juf en de klas verdienen een kans om dit waar te kunnen maken. Voor alle betrokkenen moeten de voorwaarden goed zijn.

Natuurlijk vragen zulke trajecten ook een goede afstemming en samenwerking met thuis. Ik ben daarom inzetbaar binnen het hele spectrum rondom het kind, van achterin de klas tot voorin de klas en van het klaslokaal tot thuis.

Grip op de processen in je groep krijg je niet met wat trucs. Dat vraagt om een traject. Ik wil jou graag leren kennen en helpen om dat wat je al kunt uit te bouwen tot dat wat op dit moment in jouw klas nodig is.

Een kennismaking plannen?