Inclusief onderwijs vraagt onze aandacht
28 april 2022 
in Visie

Inclusief onderwijs vraagt onze aandacht

'Hé mees, wat gaat u eigenlijk worden?' Die vraag stelde een van onze leerlingen enkele weken nadat ik verteld had dat ik zou gaan stoppen met werken op onze school. De vraag verraste me. Ik wist toen nog niet hoe het vervolg eruit zou gaan zien, maar dat ik in het onderwijs zou blijven stond voor mij wel vast. Blijkbaar dachten (sommige) leerlingen daar anders over… Ik stelde een vraag terug. 'Wat denken jullie dat ik ga worden?' De antwoorden kwamen heel vlot: directeur van een fossielenmuseum, dominee, scoutinginstructeur, strandjutter, verzamelaar van stenen en fossielen… Best mooie en leuke dingen om je dagen mee te vullen… Het deed me denken aan het advies wat ik in de aanloop naar mijn huidige werkzaamheden kreeg, om vooral te doen waar mij hart ligt.

Ik besloot om de leerlingen wat meer info te geven. 'Ik word een soort hulpmeester, die meesters en juffen helpt om goed voor alle kinderen in de klas te zorgen, ook voor de kinderen die het lastig vinden op hun school. Misschien kunnen ze daardoor wel langer op hun school blijven.’ De leerlingen reageerden enthousiast: 'Mees, die meesters en juffen zijn echt nodig.' Ik zag een mooie kans om door te praten over hun eigen schoolverleden. Op de vraag wat zij lastig vonden aan hun overstap naar het SO waren de antwoorden eensluidend: 'Dat ik niet meer bij m'n vriend(inn)en in de klas zit en dat ik zo ver moet reizen naar school.' Ook de voordelen van de overstap naar een andere school konden ze goed benoemen: 'Ik werd minder sacho; ik kan nu beter leren'; ik hoor er meer bij.'

Voor mij waren en zijn deze opmerkingen opnieuw een aanmoediging om me in te zetten voor inclusief onderwijs. 'Maar hoe doe je dat met een volle klas? En hoe zorg je ervoor dat andere leerlingen geen aandacht tekort komen?' Bekende en terechte vragen van leerkrachten! Ik wil er graag wat vragen aan toevoegen: 'Wat zijn de voorwaarden die nodig zijn om iets te kunnen betekenen voor je leerlingen? Hoe kun je de ruimte en mogelijkheden die jij hebt hiervoor maximaal benutten?'

Nog even terugkomend op de gedachte om te doen waar je hart ligt… Super belangrijk natuurlijk! Mijn hart ligt nog bij het onderwijs! Jouw hart ook? Dat levert vast een interessant en nuttig gesprek op. Als ik iets voor je kan betekenen, neem dan gerust contact met me op .

 

Over de schrijver
Geboren in 1973. Getrouwd met Colinda. Vader van vijf kinderen. Woonplaats Gouda. Christen. Begeleider en docent bij Kei in de klas. Hobby’s: muziek maken, het verzamelen van stenen en fossielen, outdoor-activiteiten met kinderen en tieners.
Reactie plaatsen