Ontprikkelen


"In een opgeruimde klas passen meer leerlingen"


Wees gerust … dit is geen pleidooi voor nog vollere klassen, maar wel een belangrijke aanwijzing voor al die kinderhoofden die zo snel vol en overprikkeld raken …

Aan al die prikkels buiten onze invloedssfeer kunnen we weinig tot niets doen, maar in het klaslokaal ben je als leerkracht in charge.

In een rommelig klaslokaal kán goed onderwijs gegeven worden en een fijne sfeer heersen … maar in een opgeruimd en ordelijk lokaal kun je dit goede onderwijs en die veiligheid óók bieden aan leerlingen met meer uiteenlopende onderwijsbehoeften en gedragingen.

  1. Kinderen die moeite hebben met ordenen, hebben baat bij een opgeruimd lokaal en een zo leeg mogelijk tafelblad.
  2. Kinderen die tegen schoolwerk opzien, gaan vaak met allerlei dingen rommelen en hebben een laatje nodig waar alleen het hoognodige in zit.
  3. Kinderen die snel afgeleid zijn, help je door een overdosis aan visuele en hoorbare prikkels te vermijden en overdachte keuzes te maken voor wat je ophangt en neerzet.
  4. Kinderen die het lastig vinden om (opeens) aangeraakt te worden, maak je blij met tafels die recht staan en voorspelbare looproutes door de klas.

Kies voor een inrichting die de werkprocessen in de klas zoveel mogelijk ondersteunt en waarbij zo veel mogelijk leerlingen tot ontwikkeling kunnen komen.

Bij inclusiever onderwijs denken we vaak allereerst aan ingrijpende veranderingen. Veel voorwaarden kun je echter heel eenvoudig en met weinig inspanning realiseren. Het zijn vaak veel ‘kleine’ dingen die samen voor een groot effect zorgen.

Zoals in die klas waar onlangs het wc-bezoek aan banden werd gelegd. Voortdurend was er geloop door de klas, beweging bij de deur en waren er extra woorden nodig. Het instellen van vaste wc-momenten leverde (na even wat gemopper) veel rust en focus op.

Of zoals in die klas waarin er na het opruimen opeens een klein afgeschermd hoekje vrij kwam voor een zitzak. Met name voor twee leerlingen in die klas een heerlijke plek om soms even te kunnen ontprikkelen.

Inclusiever onderwijs. Denk groot, begin klein.


Over de schrijver
Geboren in 1973. Getrouwd met Colinda. Vader van vijf kinderen. Woonplaats Gouda. Christen. Begeleider en docent bij Kei in de klas. Hobby’s: muziek maken, het verzamelen van stenen en fossielen, outdoor-activiteiten met kinderen en tieners.
Reactie plaatsen